Utflukter

Esso Slagentangen

 

Torsdag 2. august dro vi i 1TAF ut på tur igjen. Denne gangen gikk bussen mot Esso Slagentangen oljeraffineri i Horten. Der møtte vi Arne, guiden vår. Arne hadde jobbet på Slagentangen i 34år og var egentlig pensjonist men hadde ingen planer om å slutte. Først fortalte han en del om fabrikken og viste oss en film før vi dro ut i fabrikken på omvisning.

I 1958 begynte byggingen av Norges første oljeraffineri og i 1960 sto det 700dekar store Slagentangen anlegget ferdig, men frem til 1961 drev de bare med prøvedrift. Fra 1961 til 1986 var det, det eneste oljeraffineriet i Norge. Fabrikken består av 90 tanker i alle slags størrelser og 21mil med rør i tykkelser 1’ til 68 cm i diameter.
På slagentangen produserer de bensin, diesel, flybensin, propan, butan, olje, tungolje, råolje og en rekke andre brennbare væsker. Til sammen produserer de 6 millioner tonn i året hvor 60 % blir sendt til utlandet og 40 % blir i Norge. Dette krever en lang prosess: til å begynne med kjøpte de råolje fra utlandet men det sluttet de med på 80 tallet fordi de begynte å hente inn råolje fra Nordsjøen isteden. Får og få all denne råoljen til å dele seg opp i flere forskjellige produkter varmer de den opp inne i et stort destilleringstårn med mange uttak langs siden på tårnet helt fra bunnen til toppen. Når råoljen varmes opp flyter de letteste produktene som for eksempel gass opp til toppen og tungoljen synker til bunn. Deretter pumpes de forskjellige produktene til forskjellige renseprosedyrer som blant annet renser ut svovel for deretter og lagre produktene på alle de forskjellige tankene. Hele denne prosessen skjer automatisk og om natten styres fabrikken av 14 mann.
På kaianlegget tar fabrikken imot mellom 700 – 800 skip i året som skal hente de forskjellige produktene eller som skal levere råolje, og det er veldig mange båter.



Turen var lærerik og jeg fikk et svært godt utbytte av den.




Busstur til taf-bedriftene fredag 27.08

Stx Europe
Vi kjørte buss fra skolen og bort til Grep Teli hvor vi fikk en skikkelig omvisning i alle de tre avdelingene demmes. Grep Teli produserer utstyr til gaffeltrucker som gaffel forlengere, kurver, brøyteploger og teppespyd. De laget også noen spesial designede gassflaskestativer som skulle brukes på plattformene i Nordsjøen. Da vi var ferdige på Grep Teli tok vi turen videre til Eramet som produserer diverse metaller. Der skulle vi egentlig få en rask gjennomgang av en i 2TAF, men det fikk vi ikke fordi hele fabrikken hadde stoppet og han hadde tydeligvis ikke tid. Dermed kjørte vi videre langs hydrosletta forbi Yara, Bis og Rec ut til Stx Europe, hvor vi fikk et bra overblikk av industriplassen og supplybåtene de bygger. Så tok vi turen til KSM på Rødmyr hvor vi fikk en rask omvisning. De viste oss blant annet CNC maskinene sine og noe av hydraulikkutstyret de laget. Etter det tok vi den lange, men korslige turen opp til Bandak i lunde som er en høyteknologisk bedrift mitt ute i skauensom produserer rakettdeler til våpen industrien og deler til offshore industri. På Bandak fikk vi gratis wienerpølser og is, før vi fikk en skikkelig omvisning rundt i den store industrihallen demmes hvor vi lærte masse om CNC maskiner. Det var en nyttig og lærerik tur! :)