På torsdagen var vi ikke mer enn 5 – 8 mekanikere på jobb fordi alle de andre skulle jobbe seinere på dagen og utover natten, og det var heller ikke så veldig mye og gjøre, men jeg hjalp til med å feste noen sensorer nede i en mud tank i båten. Får og komme ned til der hvor sensorene skulle festes måtte i klatre på en liten stige ned tre etasjer og presse oss igjennom et lite hull med en diameter på 40cm! Jeg ble faktisk litt overasket da jeg kom igjennom. Ellers ble det en rolig dag, jeg bare merket noen maskiner rundt i båten.
På fredagen skjedde det litt mer enn på torsdag, men vi var ikke noen flere på jobb fordi at de som hadde jobbet natta dro hjem får å sove. Vi startet med å heise en stor elektrisk thrust motor (baugpropell motor) på 4,8 tonn ut en luke som var mindre enn selve motoren.
Til å begynne med stod jeg og holdt igjen motoren med noen taljer mens kranføreren forsiktig prøvde og heise motoren ut luka. Så melte jeg meg frivillig til å gå ned i etasjen under å sitte kranvakt, det vil si at jeg s kulle passe på at ingen gikk under der de andre løftet på den store motoren i tilfelle motoren skulle løsne og falle igjennom gulvet og skade noen eller til og med drepe noen. Etter et par tre timer fikk vi motoren ut. Også brukte vi resten av dagen på å demontere noen propeller i noen mud tanker og å feste noen transformatorer i maskinrommet.
Motoren og luka |
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar