mandag 19. mars 2012

Diesel

Nå er det altfor lenge siden forrige blogginnlegg og på god tid for å legge ut et nytt et. Det har ikke vert så forferdelig mye å skrive om den siste tiden, men nå som jeg endelig har noe å relevant som ikke er skrevet på bloggen fra før for jeg vell slenge ut et saftig innlegg.
Båtene vi bygger er utstyrt med 4 hovedmotorer som driver 4 store generatorer og et nøddieselmotor som driver et nødaggregat til lys under ankring og hvis de 4 andre motorene plutselig skulle koble ut. Nøddieselmotoren er ingen liten maskin, det er nemlig en Scannia twinturbo V8 moter med mange ville diesel hester og dette går ikke helt lydløst… Motoren er montert helt på toppen av båten, oppå brua under masta. Der oppe har den et eget lite rom med elektriske tavler og en dieseltank. Denne dieseltanken har jeg tappet for diesel og det er det jeg har tenk å skrive videre om. Grunnen til at jeg måtte tappe tanken for diesel er fordi det skulle sveises på en lyddemper på utsiden av rommet rundt luftinntaket til motoren og det vil si at de skulle sveise rett mot dieseltanken som er bygd inn i veggen de skal sveise mot.
Det er ikke farlig å sveise rett mot dieseltanker så lenge du holder deg under diesel nivået i tanken, men hvis du sveiser over dieselnivået kan det bli det siste du gjør fordi gassen som utvikles over dieselnivået er mye lettere antennelig enn dieselen. I dette tilfellet skulle de helsveise fra omtrent mitt på tanken og opp til toppen og tanken måtte derfor tappes.
Jeg begynte med å rigge til alt utstyret jeg trengte:
to 1000liters fat til å ha dieselen i, en luftrevet pumpe, olje slanger, luftslanger til pumpa og oljematter/filler.

Fatene satt jeg på fremsiden av munketoppen (dekket oppå brua) og strakk oljeslanger inn til pumpa som jeg bant opp i taket inne i det lille rommet. Deretter trakk jeg luftslanger fra hoveddekk og opp til pumpa i det lille rommet.
Pumpen hengt opp i taket med en stropp.
Den hvite flaten dere ser hvor den ene slangen (sugeslangen) går inn i et lite hull, er tanken. 

Da alt var ferdig rigget ba jeg om litt assistanse fra en kollega til å hjelpe meg med å holde øye med pumpa og fatene så det ikke rant over eller noe annet uventet skulle skje.  Da det ene fatet var fullt var det bare å stoppe pumpa og slenge slangestussen over fra det ene fatet og over i det andre. Da vi hadde pumpet ut nesten alt skrudde vi av mannlokkene på tanken (to lokk lavt nede på tanken) og pumpet ut den siste lille resten gjennom disse hullene.
Deretter rigget vi alt ned igjen og satte vekk dieselen til lagring fordi den skulle fylles på igjen når sveisingen var ferdig.
Før de kunne begynne å sveise måtte all dieselen elimineres fra tanken slik at det ikke kom noen slags form for lett antennelig dieselgass i tanken, dette kom det folk fra et spesielt firma spesialisert på renhold og gjorde.

Dagens lille HMS: Aldri sveis mot en dieseltank uten å være hundre % sikker på hva du gjør! Og ha alltid hodet med deg.

1 kommentar:

  1. Hei Oscar:)
    Fint blogginnlegg dette da.. Det jeg lurer litt på er hva slags pumpe du brukte og om dere hadde noen plan i tilfelle søl av diesel..

    Også har du vel vert med på flere jobber du kan skrive om? Igjen er det viktig med detaljert planlegging inklusive HMS og risikoanalyser / konsekvenstankegang, Hvordan man gjennomfører og hvorfor man gjør det på denne måten og til slutt vurdering av resultatet i forhold til krav og spesifikasjoner..

    Gleder meg til neste innlegg!

    God helg

    mvh Peter

    SvarSlett