fredag 16. september 2011

37

Den uka her har jeg fått gjort mye. På torsdag jobbet jeg fra 07 – 21 for å montere Poden/azipullen (forrige innlegg). På fredag ryddet vi opp etter torsdag også pelte jeg en hydraulikk slange ut av en storkompressor og laget nye pakninger til denne.

Montering av pod/azipull

Planlegging
De jeg jobbet med hadde allerede nesten rigget klart, men det var fremdeles noe igjen før vi kunne begynne monteringen. De hadde allerede hengt opp taljer (4stk 12tons luftdrevene taljer) og løftet poden oppi monteringskrybba og ned i en spesial-lekter vi skyver inn under båtene.
Det vi gjorde var å legge lekteren under båten og binne den godt fast slik at den skulle bli liggende stille. Deretter koblet vi opp luft til taljene, fant frem kjetting og jekketaljer for justering sideveis og frem og tilbake, fant frem hydraulisk moment trekker, o-ringer, fett og masse filler.

Gjennomførelse
Før vi begynte la vi på alle o-ringer og smurte de godt inn med fett slik at de ikke skulle løsne og dette ut mens vi holdt på med å løfte.
Vi begynte å løfte opp poden forsiktig, like mye på alle taljene. Når vi begynte å nærme oss flensen med alle hullene i, finjusterte vi inn poden til å treffe akkurat med 1 – 2 millimeters margin! Det er en ganske liten margin når vi snakker om 26tonn med stål, bolter. Vi fikk finjustert den så vi traff hullene, så måtte jeg inn å dreie på akslingen for at tannhjulene inne i poden skulle treffe hverandre, mens de andre løftet poden de siste 15cm’erne. Med boltene godt tredd igjennom og 4cm klaringen igjen mellom flensen og poden entra vi på noen muttere for å sikre poden så den ikke plutselig ikke skulle falle ut av posisjon og la en tynn stripe med pakningsstoff rundt hele flensen for sikkerhets skyld i tilfelle lekkasje. Nå som pakningsstoffet var på løftet vi den opp de siste 4cm’erne og entra alle boltene!
Når alle boltene var entret, banket vi til 8 bolter i kryss for å få klint poden helt oppunder før vi skulle begynne å dra moment.
På tegningen sto det ikke oppgitt moment, men korde. Vi skulle dra boltene 23mm fra nullpunkt om ikke jeg husker rett. Vi trakk to av mutterne og registrerte hvilket moment som skulle til for å dra dem til, deretter stilte vi inn trekkeren på det momentet og trakk resten av boltene. Til dette brukte vi den hydrauliske trekkeren. Når alle boltene var dratt til, skulle det monteres ”kopper” over mutterne. Disse koppene fylte vi 1/3 fulle med fett og entret dem på boltene for deretter å dra til også disse med moment. Når vi var ferdig med å dra til alle koppene var klokka allerede 2100 så vi ryddet alt småverktøyet som lå og slang på lekteren også tok vi kvelden. På fredag senket vi ned monteringskrybba og ryddet.

Resultat:
det ble et bra resultat, ingen ting gikk i stykker og poden henger fremdeles fast. 
Muttere og kopper 

Hydraulikk trekkeren

Poden ferdig montert oppunder båten. Her kan du også se taljene vi brukte.



Dagens hms: vær forsiktig når du holder på med store tunge ting og pass spesielt gått på klemfare og bruk alltid sertifisert løfteutstyr.  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar