Azipullen sto i en transport krybbe oppå en industri ”henger” så det første som måtte gjøres var å bygge stilling rundt den slik at det ble mulig å jobbe på den. Dette er ingen liten sak, det er ca. 5 meter fra gulvet og opp til toppen og den veier 26 tonn.
Denne uka har jeg gjort klar en azipull (thruster) for montering.
Det som skulle gjøres var å ta av et lokk i toppen av, der den skulle boltes fast i båten med 30 – 40 stk M50 bolter med 10.9 kvalitet, lokket var festet med noen av boltene og masse silikonlignende møkk som må vaskes av, deretter skulle det fylles olje.

Planlegging:
Finne frem nødvendig verktøy, oljematter, filler, 2 kubikk olje og en luftdrevet oljepumpe med slanger og whitesprit.
Gjennomførelse:
Vi skrudde løs boltene som holt lokket på plass og banket det løs med kiler fordi det hang igjen pga silikongreiene. Lokket løftet vi vekk med traverskrana og straks etter at det var av, tettet vi alle luftehull med filler slik at det ikke skulle falle ned i giret. Så rigget vi til pumpa og begynte å pumpe olje. Vi kunne ikke fylle olje spesielt fort fordi oljen måtte få tid til å renne ut igjennom alle trange passasjer osv. Mens pumpa sto og gikk vasket jeg flensen for olje og silikon med whitesprit.
Etter nesten 2 kubikk med girolje ble det brått fult og jeg måtte tørke over flensen en gang til…
Når jeg var ferdig med oljegriset og silikon gørra klinket jeg på logget igjen slik at det ikke skulle ramle noen ned i flensen og for at det ikke skulle komme noe slipestøv eller annet støv i den. Så rev vi stillinga rundt azipullen og da var det bare opp til rigg avd. igjen og løfte poden ut av transportkrybba og inn i monteringskrybba.
Dagens hms: når du jobber med olje, kan du fort bli glatt under beina!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar